Сектор Педагогика

Преподаватели: проф. Елеонора Милева, ДН; доц. Ина Владова; гл. ас. Мария Бончева, доктор
Контакти

Oбучението по педагогика има за цел да осигури професионална компетентност на студентите относно същността на педагогическата наука и практическото приложение на педагогическите знания в сферата на физическото възпитание и спорта.

Очертани са родовите и видовите характеристики, специфичната проблематика на спортната педагогика като част от системата на педагогическата наука. Обучението и възпитанието се разглеждат като социални технологии с фундаментално значение за личностното развитие, анализират се модалните им характеристики в учебния и тренировъчния процес. 

Специално внимание се отделя на педагогическите измерения на общуването между учител/треньор и учащи се; на индивидуалните характеристики на обучаваните и влиянието му върху процеса на обучение и възпитание. Анализира се ролята на  самовъзпитанието в учебно-тренировъчния и състезателен процес.


КОНСПЕКТ ПО ПЕДАГОГИКА
ЗА ОКС ”БАКАЛАВЪР”
СПЕЦИАЛНОСТИТЕ „СПОРТ” И „ФИЗИЧЕСКО ВЪЗПИТАНИЕ”


  1. Педагогиката като наука. Предмет, обект, основни понятия и характерни черти. Връзка на педагогиката с другите науки. Спортна педагогика - предмет и области на приложение.
  2. Историческо развитие на педагогиката. Школи и направления. Ян Амос Коменски - основоположник на съвременната педагогика.
  3. Наблюдението и експериментът като методи за педагогическо изследване.
  4. Анкетни методи за педагогическо изследване. Социометрия. Експертна оценка. Тестове.
  5. Дидактика. Процесът на обучение - същност и характеристики.
  6. Структура на процеса на обучение. Основни етапи на обучението.
  7. Система на образованието - същност и модели. Тенденции в развитието на образованието.
  8. Съдържание на обучението и основни документи.
  9. Дидактическите принципи за: нагледност; системност и последователност;съзнателност и активност при обучението.
  10. Дидактическите принципи за: достъпност; индивидуален подход; трайно овладяване на знанията.
  11. Словесни методи на обучение.
  12. Нагледни методи на обучение.
  13. Практически методи на обучение.
  14. Контрол, проверка и оценка на знанията - същност, функции и методи.
  15. Обучителни трудности. Приобщаващо образование.
  16. Системи за организация на обучението. Класически и съвременни системи.
  17. Урокът - основна форма за организация на обучението. Изисквания към урока. Неурочни форми на обучение.
  18. Развитие и възпитание на личността. Теории за развитието. Роля на наследствения фактор за развитието.
  19. Същност и характеристики на социалната среда и възпитанието като фактори за развитието. Влияние на спорта върху развитието на личността.
  20. Възпитателен процес - същност, особености и структура.
  21. Методи на възпитание - същност и обусловеност. Убеждаване, внушение, личен пример.
  22. Поощрение и наказание като методи на възпитание.
  23. Самовъзпитание на личността.
  24. Нравствено възпитание.
  25. Волево възпитание.
  26. Интелектуално възпитание.
  27. Физическо възпитание.
  28. Естетическо възпитание.
  29. Съвременни измерения на възпитанието - интеркултурно, олимпийско, гражданско, медийно и др.
  30. Педагогическо общуване - същност, значение и функции. Стилове на педагогическо общуване.
  31. Взаимоотношения, трудности и конфликти при педагогическото общуване в спорта.
  32. Агресия и възпитание. Педагогически въздействия за преодоляване на агресията.
  33. Професионално-личностен модел на спортния педагог.
  34. Семейно възпитание и спорт.

ЛИТЕРАТУРА


  1. Владова, И. Мултикултурализъм. Олимпизъм. Образование, София, НСА ПРЕС,
  2. Милева, Е. Педагогика на физическото възпитание и спорта. Второ преработено и допълнено издание, София, Авангард Прима, 2020.
  3. Милева, Е. Теоретични основи на физическото и спортното възпитание, София, Авангард Прима, 2013.
  4. Милева, Е. Европейски измерения на спортнопедагогическото образование, София, Авангард Прима, 2012.
  5. Милева, Е. Теоретични и приложни аспекти на педагогиката на физическото възпитание и спорта, София, Авангард Прима, 2014.
  6. Петерман, Ф., У. Петерман. Работа с деца с агресивно поведение, „Изток-Запад“, 2017
  7. Петров, П., П. Петров. Училищна дидактика, София, Авангард Прима, 2016.
  8. Тошева, И. Бърнаут и учителската професия, София, Авангард Прима, 2012.
  9. Тошева, И. Педагогически проблеми при наркоманиите, София, НСА ПРЕС,
  10. Чавдарова-Костова, С., В. Делибалтова, Б. Господинов. Педагогика, София, УИ „Св. Кл. Охридски“, 2018.
  11. Лекционен курс по педагогика.