Сектор Педагогика
|
Oбучението по педагогика има за цел да осигури професионална компетентност на студентите относно същността на педагогическата наука и практическото приложение на педагогическите знания в сферата на физическото възпитание и спорта.
Очертани са родовите и видовите характеристики, специфичната проблематика на спортната педагогика като част от системата на педагогическата наука. Обучението и възпитанието се разглеждат като социални технологии с фундаментално значение за личностното развитие, анализират се модалните им характеристики в учебния и тренировъчния процес.
Специално внимание се отделя на педагогическите измерения на общуването между учител/треньор и учащи се; на индивидуалните характеристики на обучаваните и влиянието му върху процеса на обучение и възпитание. Анализира се ролята на самовъзпитанието в учебно-тренировъчния и състезателен процес.
КОНСПЕКТ ПО ПЕДАГОГИКА
ЗА ОКС ”БАКАЛАВЪР”
СПЕЦИАЛНОСТИТЕ „СПОРТ” И „ФИЗИЧЕСКО ВЪЗПИТАНИЕ”
- Педагогиката като наука. Предмет, обект, основни понятия и характерни черти. Връзка на педагогиката с другите науки. Спортна педагогика - предмет и области на приложение.
- Историческо развитие на педагогиката. Школи и направления. Ян Амос Коменски - основоположник на съвременната педагогика.
- Наблюдението и експериментът като методи за педагогическо изследване.
- Анкетни методи за педагогическо изследване. Социометрия. Експертна оценка. Тестове.
- Дидактика. Процесът на обучение - същност и характеристики.
- Структура на процеса на обучение. Основни етапи на обучението.
- Система на образованието - същност и модели. Тенденции в развитието на образованието.
- Съдържание на обучението и основни документи.
- Дидактическите принципи за: нагледност; системност и последователност;съзнателност и активност при обучението.
- Дидактическите принципи за: достъпност; индивидуален подход; трайно овладяване на знанията.
- Словесни методи на обучение.
- Нагледни методи на обучение.
- Практически методи на обучение.
- Контрол, проверка и оценка на знанията - същност, функции и методи.
- Обучителни трудности. Приобщаващо образование.
- Системи за организация на обучението. Класически и съвременни системи.
- Урокът - основна форма за организация на обучението. Изисквания към урока. Неурочни форми на обучение.
- Развитие и възпитание на личността. Теории за развитието. Роля на наследствения фактор за развитието.
- Същност и характеристики на социалната среда и възпитанието като фактори за развитието. Влияние на спорта върху развитието на личността.
- Възпитателен процес - същност, особености и структура.
- Методи на възпитание - същност и обусловеност. Убеждаване, внушение, личен пример.
- Поощрение и наказание като методи на възпитание.
- Самовъзпитание на личността.
- Нравствено възпитание.
- Волево възпитание.
- Интелектуално възпитание.
- Физическо възпитание.
- Естетическо възпитание.
- Съвременни измерения на възпитанието - интеркултурно, олимпийско, гражданско, медийно и др.
- Педагогическо общуване - същност, значение и функции. Стилове на педагогическо общуване.
- Взаимоотношения, трудности и конфликти при педагогическото общуване в спорта.
- Агресия и възпитание. Педагогически въздействия за преодоляване на агресията.
- Професионално-личностен модел на спортния педагог.
- Семейно възпитание и спорт.
ЛИТЕРАТУРА
- Владова, И. Мултикултурализъм. Олимпизъм. Образование, София, НСА ПРЕС,
- Милева, Е. Педагогика на физическото възпитание и спорта. Второ преработено и допълнено издание, София, Авангард Прима, 2020.
- Милева, Е. Теоретични основи на физическото и спортното възпитание, София, Авангард Прима, 2013.
- Милева, Е. Европейски измерения на спортнопедагогическото образование, София, Авангард Прима, 2012.
- Милева, Е. Теоретични и приложни аспекти на педагогиката на физическото възпитание и спорта, София, Авангард Прима, 2014.
- Петерман, Ф., У. Петерман. Работа с деца с агресивно поведение, „Изток-Запад“, 2017
- Петров, П., П. Петров. Училищна дидактика, София, Авангард Прима, 2016.
- Тошева, И. Бърнаут и учителската професия, София, Авангард Прима, 2012.
- Тошева, И. Педагогически проблеми при наркоманиите, София, НСА ПРЕС,
- Чавдарова-Костова, С., В. Делибалтова, Б. Господинов. Педагогика, София, УИ „Св. Кл. Охридски“, 2018.
- Лекционен курс по педагогика.
|
|
|